Lider du ofta av huvudvärk? Därför kan dina tänder vara orsaken till smärtan

Anledningarna till din huvudvärk kan vara många, men visste du att dina tänder är en av de vanligaste? Om du ofta plågas av huvudvärk bör du uppsöka vården för att reda ut vad besvären beror på.

Om du ofta lider av huvudvärk bör du ta besvären på allvar. Huvudvärk kan ha flera orsaker, men problem kopplat till tänderna är en av de vanligaste. Tandvärk kan exempelvis lätt misstas för huvudvärk, eftersom den ofta är svår att lokalisera. Kariesangrepp, ilningar, tandpressning eller visdomständer kan leda till huvudvärk. Men även tandlossning eller gamla amalgamfyllningar kan vara bakomliggande orsaker.

Då bör du söka vård

Om du haft återkommande huvudvärk under en längre period bör du uppsöka en läkare eller tandläkare. Om du även lider av trötthet och spänning kring huvudet samt känner dig öm i tänderna och käkarna är det tecken på att källan till  huvudvärken sitter i tänderna.

Tandproblem som kan orsaka
huvudvärk

Tandvärk kan orsaka smärtor som är svåra att lokalisera, därför känns den ibland som huvudvärk. Här är några vanliga problem kopplade till tänderna, som ofta orsakar huvudvärk.

Tandpressning

Brukar du vakna med huvudvärk på morgonen? Då kan det bero på att du pressar dina tänder i sömnen. Om du dessutom känner dig trött och spänd är det ytterligare tecken på att du pressar tänder, och då är det klokt att träffa en tandläkare. Många spänner även käkarna omedvetet under dagtid. Spänningar är den allra vanligaste orsaken till huvudvärk. Spänningshuvudvärk är ofarligt, men för att slippa det onödiga lidandet kan det vara fördelaktigt att söka vård för att reda ut bakomliggande orsaker.

Tandgnissling

Om du gnisslar tänder i sömnen kan det också orsaka huvudvärk. Tandgnissling kan även slita på tänderna. Om det pågår under en längre tid kan även tandnerven blottas och sprickor i tänderna kan uppstå. Om du misstänker att du gnisslar tänder i sömnen bör du träffa en tandläkare för att undersöka tänderna innan de tar skada.

Visdomständer

Även visdomständer kan orsaka huvudvärk när de växer fram. Det beror på att det skapas spänningar i käkarna och huvudet när utrymmet i käken blir för trångt. Det visar sig ofta i molande huvudvärk kring tinningen och bakom ögonen.

Tandlossning

Om bakterier tar sig ned i tandköttsfickorna bildas en inflammation i tandköttet. Om inflammationen inte behandlas i tid kan den slutligen leda till tandlossning. När det gått så långt så börjar inflammationen långsamt bryta ned tandbenet, vilket kan leda till värk som även sprider sig till huvudet. Om du misstänker att du har en inflammation i munnen bör du boka en tid till en tandläkare så snart som möjligt.

Gamla amalgamfyllningar

Gamla amalgamfyllningar som spricker eller lossnar kan orsaka huvudvärk. Det gäller även amalgamfyllningar som tagits bort på ett felaktigt sätt. Det är viktigt att gå till en erfaren tandläkare när du ska byta ut gamla fyllningar för att undvika påföljande besvär.