Huvudvärk och tandvärk – Så hänger det ihop

Både huvudvärk och tandvärk är tillstånd som kan ge påtagliga besvär. Smärtan beror oftast på skilda orsaker, men det kan också finnas ett samband mellan besvären.

Refererad smärta kallas det när smärtan upplevs i en del av kroppen, men källan till smärtan egentligen sitter någon annanstans.

Om du lider av en infekterad tand eller tandköttssjukdom, kan smärtan sprida sig till andra delar av kroppen,  exempelvis huvudet och nacken. Likväl kan spänningshuvudvärk upplevas som tandvärk. Spänningarna i musklerna som orsakar smärtan kan även orsaka värk i käkarna som i sin tur leder till tandvärk.

Det är viktigt att identifiera den underliggande orsaken till dina symptom. Om du upplever återkommande huvudvärk som är svår att lokalisera är det viktigt att uppsöka en tandläkare för att reda ut orsaken till ditt problem så att du kan få rätt behandling.

Problem med tänderna som kan leda till refererad smärta

Här är några vanliga problem med tänderna som kan orsaka eller upplevas som huvudvärk.

Pressar tänder

Om du ofta vaknar med huvudvärk kan det bero på att du pressar tänder i sömnen. Om du även känner dig trött och spänd i axlar, nacke eller käkar bör du uppsöka en tandläkare. Många pressar även tänder eller spänner käken omedvetet under sin vakna tid. Spänningshuvudvärk är den vanligaste formen av huvudvärk och även om den oftast är ofarlig bör du uppsöka en tandläkare för att reda ut grundproblematiken till att värken uppstår.

Visdomständer

Visdomständerna kan ofta orsaka besvär när de bryter fram. Om det saknas tillräckligt med utrymme för tänderna att växa fram i käken kan det orsaka spänningar som ofta leder till huvudvärk. Huvudvärken upplevs ofta som molande och träder vanligtvis fram vid tinningen.

Tandlossning

En inflammation i tandköttet som förblir obehandlad kan leda till tandlossning. När sjukdomen bryter ned tandbenet orsakar det ofta en värk som även kan sprida sig till huvudet. Om du misstänker att du har en pågående inflammation i munnen är det mycket viktigt att uppsöka tandvården så snart som möjligt, eftersom inflammationer i munnen kan leda till fler problem och följdsjukdomar.

Gamla amalgamfyllningar

Gamla amalgamfyllningar som spricker eller lossnar kan leda till huvudvärk. Även en amalgamfyllning som tagits bort på ett felaktigt sätt kan orsaka smärta. Besök alltid en erfaren tandläkare om du ska byta ut dina gamla fyllningar för att undvika besvär.